بهترین وکیل حضانت فرزند در تهران با مشاوره و پاسخگویی آنلاین به سوالات حقوقی

فرزندان برای رشد و نمو خود نیازمند تربیت در محیطی امن و در چارچوبی به نام خانواده هستند و اهمیت این موضوع به حدی است که قانونگذار مواد 40 تا 47 قانون حمایت از خانواده را به تصویب رسانده است. همچنین قانون مدنی 1168 تا 1179 در مورد شرایط حضانت کودک می باشد.

اما قبل از آن لازم دیدیم ابتدا حضانت را از نظر لغت تعریف کنیم و سپس شرایط اعطای حق حضانت به یکی از والدین و موارد سقوط را توضیح دهیم. با وکیل آنلاین همراه باشید…

حضانت کودک یعنی چه؟

کلمه حضانت معنی لغوی ندارد و در قانون حمایت از مدنی و خانواده تعریف نشده است. اما گفته می شود حضانت کودک نگهداری و تربیت فرزندان، تهیه انواع وسایل و لوازم برای ادامه زندگی، تربیت و رشد کودک است، مثلا تهیه پوشاک، غذا، سرپناه. ، مراقبت های بهداشتی و سایر خدمات.  

اما آنچه باید به آن توجه شود این است که قانون حضانت بیشتر بر جنبه تربیت جسمی کودک تاکید دارد تا تربیت و رشد اخلاقی. هیچ یک از والدین نمی توانند اولویت حضانت را از دیگری بگیرند یا آن را به والد دیگر تحمیل کنند. و حضانت طفل در قانون برای والدین مشخص شده است.

وقتی طلاق (از هر نوعی که باشد) اتفاق بیفتد یا عقد باطل شود. والدین یا هیچکدام نمی توانند از بار حضانت رها شوند و هر یک می توانند از طریق وکیل حضانت فرزند اقدام کنند. دادگاه باید در مورد حضانت و شرایط کودک تصمیم بگیرد، این در قانون آمده است اما در رویه قضایی آن را رعایت نمی کنند زیرا در برخی موارد مشاهده می شود که در ازای آن حضانت فرزند به عهده مادر است.

حضانت فرزند بر عهده چه کسی است؟

حضانت فرزند بر عهده چه کسی است؟

قانون این وظایف را برای تأمین عدالت و مصلحت طفل تعیین کرده است و طبق ماده 1137 قانون مدنی در مواردی که حضانت طفل به عهده یکی از والدین است. آنها نمی توانند به هیچ وجه از مراقبت از کودک خودداری کنند. اگر یکی از والدین از نگهداری طفل امتناع ورزد، دادگاه باید حضانت طفل را به قیم دیگر یا یکی از بستگانی که پس از خانواده نزدیک حضانت طفل را بر عهده دارد، واگذار کند. و اگر هیچ یک از اینها ممکن نباشد حضانت فرزند را به حساب پدر و اگر پدر فوت کرده باشد به حساب مادر می دهد.

لازم به ذکر است که در طلاق غیرمجاز، شرایط کمی متفاوت است. بنابراین مانند سایر شرایط در طلاق توافقی، در مورد شرایط حضانت از جمله اینکه طرف مقابل چقدر با فرزندان دیدار کند، نحوه پرداخت نفقه و میزان آن تا بلوغ تصمیم گیری می شود. نتیجه توافق زوجین است اما بعد از بلوغ طفل از نظر شرایط حضانت مانند طلاق های دیگر است.

حضانت کودک زیر 7 سال

اگر سن کودک کمتر از 7 سال باشد و طلاق در خانواده صورت گرفته باشد، طفل بالغ و رشید محسوب نمی شود. و در چنین حالتی کودک به دلیل سن و سال و حساسیتی که دارد باید در کنار مادرش باشد. یعنی تا 7 سالگی حضانت فرزند با مادر است.

حضانت فرزند بالای 7 سال

پس از 7 سالگی کودک، مادر اولویت خود را در حضانت از دست می دهد. حتی اگر والدین در مورد حضانت فرزند مشکل داشته باشند، دادگاه مصالح طفل را در اولویت قرار داده و در مراجع ذیصلاح دادگاه تصمیم گیری می کند که بسته به شرایط، حضانت کودک بر عهده کیست. (ماده 41 قانون حمایت از خانواده مصوب 1390).

مثلا در صورت اعتیاد پدر و غیره پس از 7 سالگی نیز حضانت کودک با مادر است. در این صورت حضانت طفل تا سن بلوغ ادامه دارد اما این محدوده سنی در ماده 1169 مصوب 1314 در گذشته پذیرفته شده بود و محدوده سنی حضانت پسر از طرف مادر تا 2 سال است. همراه با تغییرات در قانون حضانت کودک در سال 1391 برای پسران و دختران این محدوده سنی تا 7 سالگی پذیرفته می شود.

اولویت دادن به منافع کودک

حضانت کودک باید به نفع کودک باشد. بنابراین کودک می تواند به رشد جسمی و ذهنی مناسب و دریافت آموزش بهتر دست یابد. اما آنچه در این قسمت اتفاق می افتد بسیار مهم است. یعنی تا زمانی که مسئولیت و حضانت بر عهده یکی از والدین است، دیگری نمی تواند از انجام وظایف خود در قبال فرزند خودداری کند.

سن آزادی از حضانت

دختران در 9 سال تمام قمری و پسران در 15 سال تمام قمری حضانت والدین خود را ترک می کنند و می توانند در مورد زندگی خود تصمیم بگیرند. زیرا در این سن کودکان به بلوغ مذهبی می رسند. و دادگاه دیگر نمی تواند حکم حضانت کودکان را صادر کند. به عبارت دیگر آنچه موجب محدودیت حضانت فرزندان بر اساس قوانین جاری در ایران می شود، رسیدن آنها به سن بلوغ است.

نکات حضانت کودک

اگر یکی از والدین کودک فوت کرده باشد. حضانت فرزند به والدین بازمانده واگذار می شود. زیرا هیچ کس نمی تواند مانند والدین خود از فرزندان مراقبت کند.

اگر هر دو والدین کودک فوت کرده باشند. حضانت طفل با جد پدری است زیرا جد طفل از تمام اموال و سایر شئون طفل آگاه است. زمانی که جد پدری او قید حیات نیست. حضانت طفل بر حسب درجات ارث به اقارب می رسد.

پس از رسیدن کودک به سن 7 سالگی، دادگاه باید با توجه به مصلحت کودک، حضانت را به مادر یا پدر بدهد. و در هر حال نفقه به عهده پدر است. بر اساس بند 6 قانون حمایت از خانواده، مصوب 2011، مادر یا هر شخصی که حضانت کودک را بر عهده دارد می تواند این نفقه کودک را از پدر کودک دریافت کند.

موانع حضانت کودک

1. طبق ماده 1170 قانون مدنی در صورتی که در مدتی که حضانت فرزند با مادر است، مادر دچار بیماری یا اختلال روانی خاص باشد، یا اگر مادر با شخص دیگری ازدواج کند، پدر می تواند با کمک وکیل حضانت فرزند خود را به دست آورد. اما در طلاق می توان توافق کرد که فرزندان حتی پس از ازدواج مادر با توافق زوجین تحت حضانت مادر باقی بمانند.

  • جنون مختص مادر نیست، حتی اگر پدر دیوانه باشد، حق حضانت از او سلب می شود.
  • اگر مادر ازدواج کند و شوهر سابق او زنده باشد، حضانت فرزند به پدر می رسد. و اگر پدر فوت کرده باشد حضانت فرزند به عهده مادر است و از طرف پدری به جد نمی رسد.
  • در برخی موارد زن حضانت فرزند خود را در ازای مهریه در زمان طلاق از شوهر می گیرد. اگر زن پس از طلاق با مرد دیگری ازدواج کند، دیگر نمی تواند مهریه بخواهد و حضانت فرزند به پدرش باز می گردد.

2. حضانت یکی از اولیا در صورتی که قادر به نگهداری طفل در حضانت نباشد به موجب ماده 1137 قانون مدنی می تواند به یکی از دلایل زیر ساقط شود.

نمونه هایی از عدم صلتحت شناخته شده:

  • اگر به الکل، مواد مخدر یا قمار اعتیاد دارید.
  • فحشا یا فساد اخلاقی.
  • باید یک بیماری روانی یا بیماری مشابه داشته باشد و توسط پزشکی قانونی تشخیص داده شود.
  • از فرزندش سوء استفاده می کند و او را وادار به انجام کارهای نیک اخلاقی می کند. یا فاسد شده و دست به قاچاق بزنند.
  • کودک را بیش از حد تنبیه و کتک بزنید.

نکته دیگر در مورد وکیل حضانت فرزند

خیانت: در قانون مدنی از توهین به مقدسات سخنی به میان نیامده است، اما شرعاً کفر موجب از دست دادن حضانت کودک می شود. هر پدر و مادری که ادعا کند طرف مقابل دین را ندارد. وکیل حضانت کودک باید مدارک بسیار معتبر و قانع کننده ای را به دادگاه ارائه دهد. و به حکم «البینه علی المدایی» حضانت طفل را از پدر و مادر سلب کند.

اگر مردی فرزند زیر 7 سال خود را به مادر ندهد، مادر می تواند به دادگاه مراجعه کند و بدون نیاز به تشریفات خاص و عودت اقدام می شود. و حضانت طفل به عهده مادر است. این افراد با مراجعه به وکیل خانواده می توانند تمامی این مراحل را به راحتی پشت سر بگذارند.

تغییر حضانت توسط یکی از والدین

طبق رای دادگاه خانواده، زمانی که هر یک از والدین حضانت فرزند خود را بر عهده می گیرند، حق ندارند کودک را به شهری غیر از شهری که در حکم دادگاه مشخص شده است ببرند. ضمناً در صورتی که در رأی دادگاه شهر مشخص نشده باشد، قبل از طلاق حق انتقال فرزند از شهری به شهر دیگر را ندارند.

اولاً هیچ پدر و مادری از حق قانونی برای فرستادن فرزند به خارج برخوردار نیستند. اما اگر هر یک از والدین حق دارند طفل تحت حضانت خود را از شهری که با تصمیم دادگاه تعیین شده است به شهر دیگری منتقل کنند و در عین حال بنا به اذن دادگاه انجام می شود در غیر این صورت معامله حرام تلقی می شود.

در بالا شرایط های حضانت فرزند را به طور کامل شرح دادیم، برای گرفتن حق حضانت فرزند در دادگاه و در شرایط مختلف ، به بهترین وکیل حضانت فرزند احتیاج دارید، در وکیل آنلاین میتوانید بهترین وکلای خانواده را پیدا کرده و با آن ها مشورت کنید و در صورت نیاز پرونده خود را به آنها بسپارید.

آشنایی با تیم وکالت وکیل آنلاین

دفاتر وکالت مهاسا طهماسبی و طیبه سادات شکوهی‌نیا واقع در غرب و شمال تهران با سابقه بیش از 20 سال بر آن است که با ارائه خدمات حرفه ای و قضایی به صورت حضوری و آنلاین تجربه ای رضایت بخش در اختیار موکلین گرامی قرار دهد. انجام امور و کالتی حتی الامکان به صورت آنلاین به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه موکلین صورت می‌پذیرد. پاسخ دهی سریع به سوالات موکلین و پذیرش و اتمام پرونده های موکلین بر اساس روال حرفه ای از جمله اصول ما برای تحقق حقوق شما موکلین گرامی می‌باشد.

آدرس دفتر وکالت طیبه سادات شکوهی‌نیا در شمال تهران : تهران ،پاسداران، خیابان گل نبی، پلاک 33, زنگ 6, طبقه دوم, واحد

شماره تماس: 09122896755 تلفن ثابت: 02122875395


آدرس دفتر وکالت مهاسا طهماسبی در غرب تهران: تهران، فلکه دوم صادقیه ، خیابان آیت الله کاشانی،بلوار اباذر، پلاک ۵، طبقه دوم

شماره تماس: 09126260218 تلفن ثابت: 02144006632

کارشناسان ما همواره آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شما هستند…

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *