سوالات متداول در مورد طلاق - سوالات حقوقی خانواده

پرونده های خانواده که از جمله حقوقی است که در قانون مدنی برای زوجین در قانون تعریف شده است، در مواردی در قانون نفقه خانواده و قانون آیین دادرسی مدنی و حتی در قانون جزا که شامل خط مشی زندگی و تکالیف می شود، آمده است. و شرایط و حقوق خانواده ها را تعریف می کند.

وکیل خانواده کیست؟

در این قسمت تمام مسائل مربوط به خانواده را به اختصار به شما می گوییم، در واقع وکیل خانواده به موضوعاتی مانند درخواست مهریه، نفقه روز ازدواج، نفقه همسر، نفقه فرزند، نفقه، مطالبه و… می پردازد. کنترل ازدواج مجدد، تمکین تعهدات، مطالبات نفقه و … لازم به ذکر است که وکیل طلاق مجرب نیز می تواند در صورت نیاز به همین موارد رسیدگی کند.

آیا استفاده از وکیل خانواده برای شکایت یا دفاع از پرونده ای علیه ما ضروری است؟

نهاد قضایی برای رسیدگی به دعاوی و حل و فصل اختلافات ایجاد شده و به دلیل تعدد پرونده ها و ضوابط و مقررات آیینی و ماهوی، روزانه هزاران پرونده در دادگاه های مدنی و کیفری طرح، رسیدگی و اجرا می شود. روش رسیدگی ویژه برای نهاد قضایی ضروری و واجب است

ما قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری را در این زمینه وضع کرده ایم، اما اکثر افراد در انتخاب راه اقامه دعوی نمی دانند چگونه از این روش ها استفاده کنند، زیرا در این گونه موارد مراجعه به دادگاه و قاضی کارشناس فردی که از قانون و می داند حقوق مندرج در قانون باید درگیر شود.

نفقه همسر چگونه محاسبه می شود؟

از نظر حقوقی می گویند نفقه زن چیزی است که برای زندگی لازم است مانند خوراک، پوشاک، مسکن، خانه. در ماده 1102 قانون مدنی آمده است که با صحت صیغه عقد، رابطه زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر برقرار می‌شود، دو شرط زیر برای تکلیف نفقه لازم است:

1- استمرار نکاح تصریح شده در ماده 1106 قانون مدنی: در نکاح دائم نفقه زن به عهده شوهر است.

2- تسلیم کامل زن: در صورت عدم تسلیم زن به شوهر، لقب نشزه به او داده می شود و در نتیجه نفقه از شوهر تلف می شود.

در صورت تقاضای نفقه زن، مراجع قضایی با توجه به وضعیت زن، تحصیلات وی و خانواده پدر، موضوع را به کارشناس رسمی دادگستری جهت تعیین نفقه ارجاع می دهند و با توجه به موضوع تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

آیا قرائت شفاهی فرمول محرمانگی از نظر قانون قابل قبول است؟

ازدواج موقت ( صیغه ) عقدی است که برای مدت معینی منعقد می شود. نکاح منقطع را نکاح متعه نیز می گویند و در بین مردم به صیغه معروف است. زیرا چنین ازدواج هایی به نفع مرد از زن صورت می گیرد.

تنها تفاوت ازدواج موقت با ازدواج دائم این است که مرد مجبور به پرداخت نفقه (خوراک، پوشاک، مسکن) به همسرش نیست و پس از فسخ نکاح نیازی به خواندن صیغه طلاق ندارد. وقتی راز شفاهی خوانده شود از نظر شرعی و عرفی اشکالی ندارد.

اجرت المثل چگونه داده می شود؟

اجرت المثل در مقابل کارهایی که زن در طول زندگی مشترک انجام داده و قصد انفاق ندارد به زوجه تعلق می گیرد و عموماً اجرت المثل هنگام وقوع طلاق به زن تعلق می گیرد زیرا در دادرسی گاهی اوقات در این عنوان اگر اجرت المثل به زن داده شود تا زمانی که زن زنده است از شوهر محاسبه و اخذ می شود. ممکن است تغییراتی در وضعیت زندگی و اموال زوجین ایجاد شود که ممکن است در روند دریافت جایزه تاثیرگذار باشد.

نحوه اعمال و وصول مهریه چگونه است؟

در صورتی که زن تقاضای مهریه داشته باشد به میزان مورد نظر خود به دفتر ازدواج محل انعقاد عقد مراجعه می کند و در صورت وجود درخواست مهریه در سند ازدواج تقاضای صدور سند ازدواج می کند. پس از درخواست و ابلاغ مضاعف برای پرداخت مهریه، رسیدگی می شود. اداره ثبت اسناد و املاک بانک مرکزی، پلیس راهور اموال این زوج را مصادره کرد که در صورت وجود، ضبط خواهد شد.

مدارک لازم برای طلاق غیرمجاز چیست؟

زمانی که زوجی بخواهند طلاق توافقی را به دادگاه ارائه دهند، مدارک زیر برای ثبت آن لازم است:

  • سند ازدواج
  • کارت ملی زوجین
  • همه چیز در رابطه با وکالت خانواده
  • در صورت موجود یا ناقص بودن اصل قرارداد، هر یک از زوجین یا وکیل آنها می توانند به دفتر محل امضای قرارداد مراجعه و درخواست رونوشت نمایند.

وضعیت وکالت زن در طلاق چگونه است؟

طلاق منحصر به اراده مرد است و یکی از حقوقی است که برای زوجین اعطا می شود. اما طبق قانون، شوهر می تواند با دادن وکالت در طلاق، این وصیت را به زن خود منتقل کند تا زن هر وقت خواست طلاقش دهد. در طلاق می توان وکالت را در ضمن عقد قرار داد و یا بعد از عقد در دفاتر ثبت رسمی تعیین کرد.

آیا در صورت ممانعت همسرم از ملاقات فرزندم می توان مجازاتی را مطالبه کرد؟

ملاقات با فرزند مشترک حق طبیعی، اخلاقی و قانونی والدین است و هیچ والدینی را نمی توان بدون عذر موجه از ملاقات با فرزند خود محروم کرد. طبق ماده 54 قانون حمایت از خانواده؛ شخصی که برای اولین بار از ملاقات کودک جلوگیری کند به جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم می شود.

در صورت فوت پدر، حضانت فرزند بر عهده کیست؟

حضانت کودک حق و در عین حال وظیفه قانون در قبال والدین برای حمایت از کودک است. والدین مسئول مراقبت از فرزندان خود هستند. طبق قانون مدنی، اگر پدر فوت کند، قالبا نزد مادر است.

مطالبه نفقه فرزند توسط وکیل خانواده چه مزایایی دارد؟

نفقه مشترک یکی از مسائل مالی است که زوجین در مواقع جدایی یا طلاق باید درباره آن اظهار نظر کنند. مطالبه نفقه توسط وکیل خانواده البته هر وکیلی می تواند با توجه به تعاریف قانونگذار و دفاعیات مستدل و مستندات بدست آمده برای اثبات نفقه از طریق مراجع قضایی شکایت کند.

در بالا درباره عمده وظایف  و مواردی که وکیل خانواده توانایی حل و مداخله در آن را دارد بیان کردیم. داشتن یک وکیل خانواده، به خصوص در شرایطی که دعوا هاب خانوادگی بر سر مسائل مختلف بسار است، از واجبات است تا به مسائل خانواده بدون درگیری و مشکلات اضافه  رسیدگی کند. در وکالت آنلاین شما میتوانید از بهترین وکلای خانواده بهره مند شوید و سوالات خود را به صورت آنلاین نیز میتوانید از وکلای خانواده ما بپرسید و راهنمایی دریافت کنید.

آشنایی با تیم وکالت وکیل آنلاین

دفاتر وکالت مهاسا طهماسبی و طیبه سادات شکوهی‌نیا واقع در غرب و شمال تهران با سابقه بیش از 20 سال بر آن است که با ارائه خدمات حرفه ای و قضایی به صورت حضوری و آنلاین تجربه ای رضایت بخش در اختیار موکلین گرامی قرار دهد. انجام امور و کالتی حتی الامکان به صورت آنلاین به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه موکلین صورت می‌پذیرد. پاسخ دهی سریع به سوالات موکلین و پذیرش و اتمام پرونده های موکلین بر اساس روال حرفه ای از جمله اصول ما برای تحقق حقوق شما موکلین گرامی می‌باشد.

آدرس دفتر وکالت طیبه سادات شکوهی‌نیا در شمال تهران : تهران ،پاسداران، خیابان گل نبی، پلاک 33, زنگ 6, طبقه دوم, واحد

شماره تماس: 09122896755 تلفن ثابت: 02122875395


آدرس دفتر وکالت مهاسا طهماسبی در غرب تهران: تهران، فلکه دوم صادقیه ، خیابان آیت الله کاشانی،بلوار اباذر، پلاک ۵، طبقه دوم

شماره تماس: 09126260218 تلفن ثابت: 02144006632

کارشناسان ما همواره آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شما هستند…

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *